woensdag 17 september 2008

STELLING: ' Is het de taak van de CKV-docent om leerlingen bekend te maken met 'high-art', of mag de leerling dat zelf bepalen?'

Malou
De leerling zelf laten bepalen wat hij leert. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn! De leerling laat een docent vertellen over iets wat hij zelf ook kan opzoeken. Helaas sluit dit beeld wel aan bij de huidige CKV cultuur. Veel leerlingen maken verslagen over hollywood films die ze sowieso zouden zien.
Pedagoog Thomas Ziehe schrijft over de leerlingen van tegenwoordig dat ze tegenwoordig blijven leven in hun zelfwereld. Deze wereld is openbaar en het middelpunt van hun wereldbeeld. De tegenwoordige leefwereld van jongeren is erg vrij. Hierover is Ziehe positief, maar er hangt een zwaar blok aan. Leerlingen kunnen niet met deze vrijheden omgaan. Wat betekend dat ze niet buiten hun zelfwereld komen en ontplooien zich minder.
Daarom is het voor de docent belangrijk leerlingen te laten zien wat de wereld nog meer te bieden heeft. Wat betreft de kunst en cultuur heeft de docent te taak om de leerlingen ook kennis te laten maken met de ‘high art’. Binnen het vak CKV is dit voor een docent moeilijk, want deze vormen van ‘high art’ spreken de leerlingen helemaal niet aan. Wat kan hun dat ‘oude schilderij met die mannen nu schelen?!’ De ‘high art’ ligt zo ver buiten hun zelfwereld, dat ze het niet bevatten. Ziehe zegt hierover dat de leraar de reisleider naar vreemde gebieden moet zijn. Waarbij hij zich wel bewust moet zijn dat hij hen meeneemt naar een voor totaal onbekend wereld. Hier sluit ik me volledig bij aan. De docent moet de leerling uitdagen. De uitdaging moet hij naar mijn idee zoeken in de ‘low art’ en deze op creatieve wijze in verband brengen met de ‘high art’.

Jimat


Ik ben van mening dat het inderdaad de taak van de CKV-docent is om de leerling kennis te laten maken met ' high-art'.
Maar dit geldt niet alleen voor 'high-art'. In mijn geval was het interessanter geweest als ik op school ook in aanraking was gekomen met 'low-art' (wat dat dan ook precies moge zijn),want dat was voor mij persoonlijk wat meer vernieuwend geweest.

Ik denk ook dat het belangrijk is dat een docent probeert zijn leerlingen in aanraking te laten komen met nieuwe vormen en gebieden van kunst. Anders dan wat de leerling in zijn vrije tijd zou bezoeken, want dat kan altijd nog.

Daarom denk ik dat het de taak is van een docent om zijn leerlingen te introduceren met kunst die niet gelijk binnen 'hun straatje' valt. Of dit nu 'low' of 'high' is, ik denk dat ze beide aan bod moeten komen.

Ik ben het hierom ook eens met de uitspraak van de pedagoog Thomas Ziehe; 'De leraar zie ik als een reisleider naar vreemde gebieden'.


Inte

Een leerling gaat naar school om dingen te leren, hiervoor krijgen zij verschillende vakken. Het vak CKV zit in het leerpakket inbegrepen. Dit betekend dat de leerlingen net als over verschillende talen, wat over de kunsten moeten leren. Leren over "high art" maakt hier een (groot) deel van uit. Het ligt er natuurlijk aan op welke school je CKV- les geeft maar op bijna alle scholen zijn de meeste leerlingen niet bekend met veel aspecten van "high art". Maar wat houd "high art" nou eigenlijk in?
Ze zullen allemaal wel weten dat klassieke ballet voorstellingen bestaan, maar hebben ze het wel eens beleefd? Ik vind het belangrijk dat ieder kind alle aspecten van kunst een keer heeft meegemaakt. Misschien worden ze wel aangenaam verrast of misschien ook niet, maar dan hebben ze weer iets om over te klagen. Zoals pedagoog Thomas Ziehe zegt: 'De leraar zie ik als een reisleider naar vreemde gebieden'.
Ik denk dat we er ook bij moeten stilstaan dat sommige leerlingen "high art" niet van huis uit mee hebben gekregen omdat ze niet in dat milieu zaten of omdat er thuis geen geld voor was; aan de CKV- docenten dus de taak om de leerlingen er kennis mee te laten maken.
En voor de leerlingen die hier wel kennis van hebben vanuit hun opvoeding, (wij hadden thuis bijvoorbeeld een abonnement op het Nationaal Ballet) die weten het wel uit te zitten. In mijn geval met veel plezier..

Dieuwertje

Naar mijn mening is het de taak van de CKV docent om een leerling kennis te laten maken met de 'high-art' cultuur. Als een leerling zelf mag kiezen waar hij heen gaat, blijft de leerling bij zijn zelfwereld (zoals Ziehe die beschrijft in zijn artikel). 'De impliciete boodschap van de jongeren is juist: maak de school anders dan mijn zelfwereld'. (Ziehe) Jongeren zijn dus in staat andere velden te bekennen, als ze dit maar gestructureerd aangeboden krijgen van de school. Het is denk ik niet de bedoeling ze alleen maar met 'high-art' in aanmerking te laten komen. Naar mijn mening is het beste om er een mix van te maken. Ze mogen ook naar voorstelling die ze zelf uitgekozen hebben, als ze maar met een gestructureerde opdracht van school er naar toe gaan. Daarnaast moeten de leerlingen ook uitgedaagd worden om een mening proberen te vormen over een soort van 'high-art', waar ze in hun 'zelfwereld' niet naar toe zouden gaan. Dit kan positief of negatief werken. Door ook 'high-art'aan te bieden aan jongeren, opent de jongere zijn ogen voor andere soorten van kunsten. Ze kunnen het niets aan vinden, maar kunnen wel duidelijk argumeteren waarom ze het niet leuk vinden. Aan de andere kant, kan het ook een wereld voor ze openen en ontdekken ze dat ze meer interesses hebben dan alleen de interesses die in hun 'zelfwereld' zitten. Als het ware zouden ze hun 'zelfwereld' door het bezoeken van 'high-art' kunnen verbreden. Ik denk dat dit ook de bedoeling van het vak CKV is. Ziehe zegt hierover: 'Neem leerlingen mee op reis naar vreemde werelden van symbolen, fictie en wetenschappelijke voorstellingen. [...] 'De leraar zie ik als een reisleider naar vreemde gebieden'. Hier ben ik het zeker mee eens, al blijf ik er wel bij dat de jongeren enthousiast blijven als er ook voorstellingen worden bezocht die ze zelf uitkiezen. Een mix is dus een goede optie.

Geen opmerkingen: